fredag 2. januar 2009

Nyhetsåret 2008

Jeg har ofte blitt spurt hvorfor jeg ikke ser på nyhetene. Er det så rart!? Nyhetene er jo som å se en helt forferdelig skrekk film, der historiene ikke bare er løselig basert på virkeligheten. De ER virkeligheten!

Bomber, sult, krig, død, fordervelse, militære styrker. Smerten og faenskapen vil ingen ende ta. Hver eneste dag vises det bilder av opprør, steinkasting og flaggbrenning. Det kommer på løpende bånd flere ganger om dagen. Til det når det punktet hvor folk ikke bryr seg lenger. Vi reagerer ikke lenger på de stadig sterkere bildene som media bruker. Fra jeg var liten husker jeg at de en gang i blant advarte publikum mot sterke scener som ikke var egnet for barn. Dette skjer så å si aldri lenger. Nå har vi blitt så avstumpede at vi ikke reagerer lenger, på tross av at bildene som vises blir stadig sterkere.

Jeg så nylig på nyhetskavalkaden for 2008 og det var bare dritt, med ekstremt få unntak.
Lommemannen, branner, trafikkulykker, kriger, opprør, menneskerettigheter som blir brutt, boligblokker som raser sammen, drap, selvmordsbomber, miljøkrise, økonomikrise, konkurser, utnyttelse av polske arbeidere, politikere som går av, søppel i Napoli, korrupsjon, Russland viser muskler, barnearbeid.
Ja, lista fortsetter i det uendelige.

Med unntak av et par gladnyheter i klassisk ”Norge rundt” stil er det pent lite og se tilbake til på med glede fra nyhetsåret 2008. Med unntak av en hendelse. Ja, jeg snakker selvfølgelig om Obama! Nå skal jeg ikke juble for tidlig, det gjenstår jo å se hvor mye bedre det faktisk blir. Men vi håper selvfølgelig at dette blir mannen som skal temme det udyret USA har blitt i verdenssammenheng, i løpet av de siste årene. Obama tar ikke over presidentkontoret før i 2009, så Obama blir nok stående som den beste gladnyheten til neste år også. Hvis alt går som vi håper vell å merke. Uansett er det vell verdt å glede seg over tanken på at Bush aldri vil kunne lede en verdensmakt igjen! Takk gud for det!

La oss håpe 2009 blir et litt mindre tragisk år.



Hva mener du? Var ikke 2008 så ille? Kommer Obama til å beholde sin posisjon som "change we can belive in"-mannen? Hva vil 2009 bringe?

11 kommentarer:

  1. Jeg har tenkt samme tanken selv mange ganger, at nyhetene stort sett er tragiske og negative hendelser. Det er jo så mye positivt som skjer som ikke kommer frem. Mange har nok store forventninger til Barack Obama, og han blir betraktet som Mannen som skal endre verden. Det blir spennende å følge med.

    2009 blir et år med store endringer i verden.

    Finanskrisen er ennå ikke ferdig. Vanlige folk vil for alvor merke dette i 2009. Endringen i maktballansen i verden kommer tydeligere frem, og USA er ikke lenger den supermakten den har vært.

    Det er alt for store skjevfordelinger i verden. USA har hatt for stor makt, U-landene har lidd unødig. Det som skjer at verden blir mer normalisert. Vi er inne i et paradigmeskifte.

    Kul logo foresten!

    SvarSlett
  2. Du leser feil aviser osv. Her er et oppslag som vil endre ditt syn på verden: http://gjesdalbuen.no/modules/module_123/proxy.asp?C=19&I=29749&D=2&mid=84

    SvarSlett
  3. Enig med Kandahar om at lokalaviser skriver om ting som virkelig angår oss. Utenriks, mord og andres ulykke kan være gøy å høre og lese om det, men strengt tatt bør vi vel engasjere oss mer i lokale ting enn å bekymre oss for ting vi ikke har noe med.

    Når det gjelder mr.Obama er han mye flinkere til å snakke enn Bush, dersom det var et poeng da... Ellers er jeg redd politikken er omtrent den samme; kriger mot fiktive fiender, mer kontroll og overvåkning og mer prat uten innhold, mye mer prat. Og jeg har ingen tro på at Obama vet noe om hvordan penger fungerer. Hvordan kan han løse en finanskrise ved å trykke opp flere Dollarsedler og låne penger han ikke kan betale tilbake ?

    SvarSlett
  4. Heia Obama. Men han er ikke Gud.
    Og for Guds skyld, eller hvem du vil skylde på: SE på nyhetene. Nytter ikke å lukke øynene, vet du :D Dessuten er det ofte fremstilt på en stigmatisert måte. Som med barna i Afrika. De har da en særegen kultur de også, som de er stolte av! Nei.. Vi skal ikke tro alt vi leser/ser på TV. Men å følge med, det syns jeg vi kan!

    SvarSlett
  5. hehe ja lokalaviser er en slager det! Er spesielt stor fan av "Arbeidets rett" http://www.retten.no/.

    Ellers sverger jeg til Aftenposten, ikke det at jeg har råd til å kjøpe den så ofte nå som jeg er fattig student ;) men alikevell. I avisa kan man hoppe over de sakene som ikke er noe spennende, det kan man ikke med nyhetene på TV.

    SvarSlett
  6. Fjordenes Tidende, der har du avis!

    Men fra spøk til appelsin, Obama er flink til å snakke for seg ja, men det var Hitler også, og vi vet jo hvordan det gikk. Men har jo håp ^^

    SvarSlett
  7. Jonas: hmm litt drøy sammenligning, men godt poeng!

    SvarSlett
  8. Reagerer slik selv. Blir nesten dårlig av å se all elendigheten på Tv. Vi blir bombandert ned med elendighet vi vanskelig kan gjøre noe med der og da.
    Kroppen kan velge to ting når vi ser slik: ENten bli likegyldig eller gråte hver dag over all elendighet.

    Jeg velger å ikke se på mye på det, men hjertet mitt gråter allikevel over all urettferdighet og lidelse.

    SvarSlett
  9. Som om jeg skulle sagt det selv! Vi må lage noen flere gladnyheter selv!

    SvarSlett
  10. En nyhet som virkelig skiller seg ut i dag, er en nyhet som ikke skremmer eller forteller en tragisk historie. En nyhet som virkelig skiller seg ut i dag, er en gladnyhet.
    Obama kommer nok ikke til å redde verden, fo så god tid har han ikke, men han kan starte med det, og om han lever lenge nok, tviler jeg ikke på at han er den rette mannen til å starte en god trend i verden. En hjelpsom trend. Det hadde virkelig vært noe. Fått folk til å tenke mer på seg selv enn andre, selv om det mest sannsynlig er alt for mye å forlange.

    SvarSlett