fredag 26. desember 2008

Økonomikrise = januarsalg?

Jeg hører ett uendelig mas om denne økonomikrisen. De voksne er bekymret, det er dårligere tider sier de, det står det i avisene. Børsen blør, står det der. I år blir det nok ikke den vanlige kjøpefesten til jul. Økonomikkrisen kommer til å legge en demper på julegavene.

Men en liten rundtur på et hvilket som helst kjøpesenter her i landet vil fortelle en ganske annen historie. Som vanlig øker julesalget som bare det. Kanskje ikke like mye som det kunne ha gjort, men det er vell ingen økonomi krise av den grunn?
Salget øker tross alt. Butikkene er like fulle som alltid, trengselen er komplett som vanlig, stressnivået er som vanlig skyhøyt. Det er rett å slett ”same procedure as every year, James”. Så hva er det disse ekspertene gauler så høyt om? Jeg er overbevist om at hadde det ikke vert for denne opphausinga og medias ekstremt sterke ønske om en katastrofe; Hadde ikke økonomikrisens effekt i Norge vert så sterk. Økonomisk nedgang har mer med frykt å gjøre enn man faktisk skulle tro. I familien min og i mange andres var det ingen spor å merke av økonomikrisa under treet.

Så som sagt har jeg ikke selv opplevd noen direkte effekter av den såkalte økonomikrisen, noe som kanskje er en av årsakene til at jeg velger å ikke helt tro på den. Jeg tror mest på at hvis jeg overser den, så blir den jo nødt til å forsvinne av seg selv etter hvert. ;)
Men nå som jula er over etter min mening (i mitt hode slutter jula når juleaften er over). Tror jeg faktisk at jeg kommer til å merke denne krisa for første gang. Nemlig i januar salget. I følge ryktene vil nemlig dette bli tidenes beste januarsalg, Noe som er en gledelig nyhet for alle oss som har fått flate konvolutt-pakker til jul! :D

Dette er nemlig en av kriseeffektene jeg faktisk tror på. Allerede i førjulstiden hadde mange butikker satt i gang med salg allerede!? For første gang har det vert ordentlige salg også! Så alt er lagt til rette for et like hektisk, men fantastisk bra januarsalg i år altså! Så lad opp spissalbuene, ta på deg gode sko og gjør deg klar for kamp.

Det er januarsalg!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar