mandag 9. august 2010

Overvurderes bloggerne?

De tilskrives stadig mer mediemakt. De store mediehusene går mann av huse for å skaffe seg bloggerne. Det virker som de tror at dette er dette som kan være løsningen på den store nedgangen i papiravisene. Er ikke det en eneste stor overdrivelse? Hvor mye makt sitter egentlig bloggerne med? Ja, de store bloggerne når ut til mange mennesker, men de fleste bloggere tas vel med en klype salt? Jeg håper i vertfall det.

For usikre fjortenåringer kan sikkert store bloggere som Voe og Ulrikke Lund framstå som trygge veiledere, men for oss andre litt mer voksne; lar vi oss virkelig påvirke? Jeg må innrømme at jeg leser pent lite blogger selv, så jeg skal kanskje ikke uttale meg for skråsikkert, men leses ikke disse bloggene mest for å le litt, smugkikke inn i andres liv og se på livet på den andre siden?

Det finnes mange forskjellige kategorier av blogger, det er noe de fleste har fått med seg, men det sies jo at det er de store rosabloggene som har størst makt. Disse har vel kanskje til en viss grad litt makt grunnet de lett påvirkelige leserne. Men hva med de andre bloggene, voksen bloggene for eksempel. Her finnes det mange eksempler på kunnskapsrike personlighter som har noe å si om det landet vi lever i i dag. Har disse også en slags meningsdannende makt? Eller representerer de rett å slett fora som åpner for diskusjon?

Spørsmålet er vel egentlig: Har bloggene noe mening? Kan vi virkelig få noe nyttig ut av de? Er de virkelig noe annet enn lett underholding mens man kaster bort tiden foran pc-skjermen?

10 kommentarer:

  1. Haha! For meg er det hvertfall underholdning! Komikveld på sitt beste når jeg leser noen av de.. ;)

    Men anywho, bloggen min er mer som en dagbok tror jeg.. Jeg skriver ikke for at flest mulig skal lese den, jeg skriver fordi jeg synes det er gøy å se tilbake... Hehe.. ;P

    SvarSlett
  2. Sv: Jeg syns det er gøy med andres problemer. Det får mine til å virke så mye mindre. Hehe

    SvarSlett
  3. Jeg leser en hel haug med blogger, men verken UUlrikke Lund eller Voe. Det blir litt intetsigende, syns jeg.. Men det finnes heldigvis mange blogger med mening også, selv om de kanskje ikke er superstore og får sponset OnePiece og sånt;)

    SvarSlett
  4. Jeg dropper å lese de bloggene som jeg mener er overfladisk! :P

    SvarSlett
  5. sv;
    takktakk! når eg gjør det sånn vet eg ihvertfall at om ikkje eg får kommunisert noe fornuftig gjennom mine egne ord, får eg ihvertfall kommunisert ut mye bra musikk ;)

    SvarSlett
  6. Jeg leser blogger fordi når jeg først har begynnt å lese en blogg så lurer jeg på hvodan det går med personen, haha!

    Synes uansett de største bloggerne med mange unge lesere burde tenke nøye gjennom hva de skriver.

    /Greta-G

    SvarSlett
  7. Hei:) Takk for koselig kommentar i en av bloggene mine:))

    Ellers, blogging er fint. Men jeg bruker mest bilder, for i og med at jeg er billedkunstner, så ligger det nærmest for meg.
    Nettvett bør alle ha, men når en kommer opp i årene som meg, så tar en det meste med ro og har beina på jorda. Men meninger gjennom blogging, ligger nok ikke for meg. Da blir det nok andre medieformer.

    Mange flotte blogger forresten!

    :)

    SvarSlett
  8. Jeg blir på ingen måte påvirket av det Voe eller Wulff skriver, fordi jeg ikke liker bloggen. Det er derimot en del bloggere jeg faktisk beundrer og ser opp til (for eksempel Sofsen og Ask for Answers som du linker til), og om disse hadde kommer med litt diske reklame hadde jeg nok gått rett på det, uten å tenke over det.

    Hadde et bokforlag betalt Ulrikke bak Ask for Answers for å anbefale en bok og hun hadde sagt at den var kjempebra skal du ikke se bort i fra at jeg hadde lest den. Så lenge man får blogglesere til å knytte seg til bloggen eller personen bak har bloggeren makt, uansett om det er rosablogg eller en annen type. Det finnes selvfølgelig også en god type påvirkning, så det går begge veier :)

    SvarSlett
  9. Takker for hyggelig kommentar inne hos meg. Jeg er en fotoblogger og trives med det!! Gjennom bloggen får jeg vist noe av det jeg holder på med i min fritid!

    Ser at jeg havner på lister hvor bloggene rundt meg ikke akkurat tilhører min stil da...Men, sånn er vel livet??
    Bloggene overlever ved at de har besøk? Så kan vi vel stille spørsmålet om hvorfor folk besøker de ulike bloggene??

    SvarSlett
  10. Veroverovero! Lenge siden! :o Hvordan har du det?

    Digga dette innlegget! Jeg er veldig enig med deg. Sykt hvor mye makt og gratis goder enkelte bloggere får. Jeg fatter det ikke.

    Jeg må nesten printe ut bildet, og henge det opp på veggen, ja! :D

    SvarSlett